SŠ “Antun Matijašević Karamaneo” Vis

U školskoj godini 2025./26. obrazujemo učenike u smjerovima:

  • opća gimnazija

  • turističko-hotelijerski komercijalist

  • hotelijersko-turistički tehničar

  • kuhar – JMO

  • turistički tehničar destinacije

  • tehničar za ugostiteljstvo

  • pomoćni kuhar

usmjerenja

Opća gimnazija

Opća gimnazija je općeobrazovna srednja škola koja traje četiri godine i u koju se može upisati nakon završetka osnovne škole. Svrha obrazovanja u općoj gimnaziji je razviti kod učenika intelektualnu širinu, potrebu za novim spoznajama i djelovanjima i istraživačku radoznalost te ih osposobiti za razložno i stvaralačko mišljenje i samostalno učenje. Gimnazija tako predstavlja prijelazni stupanj prema profesionalnom osposobljavanju u višim i visokim školama, odnosno ona ne osposobljava učenika za neko posebno zanimanje, već ga usmjerava na daljnje školovanje.

Nastavni plan i program za opću gimnaziju

PREDMET

I.

II.

III.

IV.

Hrvatski jezik

4

4

4

4

Engleski jezik

3

3

3

3

Talijanski jezik

2

2

2

2

Latinski jezik

2

2

Glazbena umjetnost

1

1

1

1

Likovna umjetnost

1

1

1

1

Povijest

2

2

2

3

Geografija

2

2

2

2

Psihologija

1

1

Filozofija

2

Sociologija

2

Logika

1

Matematika

4

4

3

3

Fizika

2

2

2

2

Kemija

2

2

2

2

Biologija

2

2

2

2

Informatika

2

Politika i gospodarstvo

1

TZK

2

2

2

2

Vjeronauk/etika

1

1

1

1

Izborna nastava

2

2

2

Sat razrednika

1

1

1

1

UKUPNO

33

34

34

34

Turističko – hotelijerski komercijalist

Škola za turističko-hotelijerskog komercijalista je srednja strukovna škola koja traje četiri godine i u koju se može upisati nakon završetka osnovne škole. Turističko-hotelijerski komercijalist je široki obrazovni profil koji osim općih znanja uključuje proširena znanja iz tehnologije struke: konobara, kuhara i slastičara. Nastao je kao odgovor na uočene potrebe ugostiteljskog gospodarstva za kvalitetnijim, tehnološki obrazovanijim i organizacijski osposobljenijim djelatnicima.

Ovaj stručni profil osposobljen je za: organizaciju rada u industriji pripreme hrane i pića, organizaciju rada u kuhinji i restoranu, rad na poslovima banket-menagera, sastavljanje dnevnog jelovnika, domjenka i svečanih ručkova, osmišljavanje i prezentaciju nacionalnih jela i njihove promidžbe, planiranje zaliha, nabavu, kontrolu skladištenja i konzerviranja živežnih namirnica te prezentaciju restorana i estetsko uređenje prostora i ugostiteljske ponude.

Zapošljavanje je moguće u ugostiteljskim poduzećima (hotelima, pansionima, kampovima) i osobito u obiteljskim ugostiteljskim objektim koji sve više obilježavaju turistički usmjerene zemlje.

Nakon završetka škole moguć je nastavak obrazovanja na strukovno srodnim, ali i drugim visokim učilištima.

Nastavni plan za zanimanje turističko-hotelijerski komercijalist

NASTAVNI PREDMET

I.

II.

III.

IV.

I. ZAJEDNIČKI DIO

 

 

 

 

Hrvatski jezik

3

3

3

3

Povijest

2

2

Politika i gospodarstvo

2

Tjelesna i zdravstvena kultura

2

2

2

2

Etika/Vjeronauk

1

1

1

1

UKUPNO

8

8

8

6

II. POSEBNI STRUČNI DIO

 

 

 

 

Strani jezik I (engleski jezik)

3

3

3

3

Strani jezik II (talijanski jezik)

3

3

2

2

Gospodarska matematika

3

3

2

2

Računalstvo

2

2

Poslovna psihologija s

komunikacijom

2

Biologija s higijenom i ekologijom

2

Turistički zemljopis

1

1

Povijest hrvatske kulturne baštine

2

Gospodarsko pravo

2

Poslovno dopisivanje

1

1

Računovodstvo i kontrola

2

Statistika

2

Knjigovodstvo

2

2

Organizacija poslovanja poduzeća u ugostiteljstvu

2

2

2

2

Osnove turizma

2

Promet i putničke agencije

2

Marketing u turizmu

2

Recepcijsko poslovanje

2

Poznavanje robe i prehrana

2

2

Ugostiteljsko posluživanje

2

3

3

3

Kuharstvo (sa slastičarstvom)

3

4

4

4

Praktična nastava

3

3

3

3

UKUPNO

28

28

28

30

UKUPNO I+II

36

36

36

36

STRUČNA PRAKSA (sati godišnje)

180

180

180

180

Hotelijersko – turistički tehničar

Škola za hotelijersko-turističkog tehničara je srednja strukovna škola koja traje četiri godine i u koju se može upisati nakon završetka osnovne škole. Hotelijersko-turistički tehničar obrazuje se za široki raspon poslova u hotelima, hotelskim poduzećima, turističkim agencijama i drugim poduzećima turističke ponude.

Ovaj stručni profil osposobljen je za: izradu i ostvarivanje evidencije i ekonomske analize turističkih i izletničkih aranžmana te aranžmana službenih putovanja, obrađivanje turističkog tržišta, obavljanje akvizicije, kalkulativne proračune i dopisivanje s domaćim i inozemnim partnerima uz uporabu znanja stranih jezika i daktilografije, koordiniranje rada službi u turističkoj agenciji i u prodajnom odjelu hotela, obavljanje šalterskih poslova, recepcijskih poslova, poslova u propagandnoj turističkoj djelatnosti i slično.

U obavljanju poslova hotelijersko – turistički tehničar koristi uglavnom uredsku opremu. Zbog izuzetnih napora koje zahtijeva turistička sezona i izravnih kontakata s turistima i poslovnim partnerima, ovo zanimanje zahtijeva izrazitu psihofizičku spremnost i zdravlje. Kandidati za ta zanimanja moraju poznavati strane jezike, imati razvijenu opću kulturu i smisao za ustrojstvo rada te biti komunikativni.

Nakon završetka škole moguć je nastavak obrazovanja na strukovno srodnim, ali i drugim visokim učilištima.

Nastavni plan za zanimanje hotelijersko-turistički tehničar

NASTAVNI PREDMET

I.

II.

III.

IV.

Hrvatski jezik

4

4

4

4

Strani jezik I (engleski jezik)

4

4

3

3

Strani jezik II (francuski jezik)

3

3

4

4

Strani jezik III (talijanski jezik)

2

2

2

Politika i gospodarstvo

2

Povijest

2

2

2

Računalstvo

2

2

Matematika

4

4

3

3

Tjelesna i zdravstvena kultura

2

2

2

2

Etika/Vjeronauk

1

1

1

1

Povijest umjetnosti i kulturno – povijesna baština

2

Geografija

2

2

2

Poslovna psihologija s

komunikacijom

1

Statistika

2

Knjigovodstvo s bilanciranjem

1

2

Ugostiteljstvo

3

Organizacija poslovanja poduzeća

3

2

3

Turizam i marketing

2

Biologija s ekologijom

2

Gospodarsko pravo

2

Prehrana i poznavanje robe

2

Daktilografija s poslovnim

dopisivanjem

2

Praktična nastava

2

2

2

2

UKUPNO

33

33

33

34

STRUČNA PRAKSA (sati godišnje)

180

180

180

180

Kuhar – JMO

Posao kuhara uključuje različite aktivnosti: naručivanje i preuzimanje živežnih namirnica, čišćenje, određivanje tehnologije pripremanja hrane, pripremanje namirnica i njihovu toplinsku obradu, podjelu hrane na pojedinačne obroke te garniranje i dekoriranje.

Kuhar priprema ili spravlja hladna i topla jela te kolače, prema dnevnim menijima ili jelovniku. Pri tome, poštuje recepte i količinske normative za upotrebu pojedinih namirnica u obrocima. Kuhari također pripremaju jela po narudžbi, salate, dressinge, tople napitke i jela poznatih svjetskih kuhinja.

Kuhar tijekom obavljanja poslova poštuje visoke higijenske standarde, pazi na higijenu i čistoću prostora i sredstava s kojima radi, te vodi brigu o skladištenju nepotrošenih namirnica. Nadalje, kuhar bilježi podatke za dnevni obračun upotrijebljenih namirnica, izdanih obroka hrane te kontrolira zalihe. Kuhari također brinu o održavanju strojeva i uređaja u kuhinji, kako bi oni bili ispravni i tehnički postojani.

Kuhar sudjeluje u pripremanju i sastavljanju jelovnika, dnevnih menija te u pripremi kalkulacija za određena jela i obroke.

Da bi uspješno obavljao svoj posao, kuhar mora pratiti novosti u struci i iste primjenjivati. Kada u poslu stekne dovoljno iskustva, kuhar sudjeluje u edukaciji novih zaposlenika.

Nastavni plan i program za kuhare (JMO) 

Nastavni predmet

Broj sati

1.razred

2.razred

3.razred

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

tjedno

godišnje

Općeobrazovni dio

Hrvatski jezik

3

105

3

105

3

96

Strani jezik

2

70

2

70

2

64

Povijest

2

70

Vjeronauk/Etika

1

35

1

35

1

32

Tjelesna i zdravstvena kultura

1

35

1

35

1

32

Politika i gospodarstvo

2

70

Stručno – teorijski dio s izbornom nastavom

Matematika u struci

2

70

1

35

1

32

Tehnologija zanimanja

2

70

3

105

2

64

Kulturno-povijesna baština

1

32

Marketing u turizmu

2

64

Enologija s gastronomijom

1

35

Vođenje i organizacija kuhinje

1

32

Strani jezik II.

1

35

1

35

1

32

Izborna nastava

1

35

1

35

1

32

Tjelesna i zdravstvena kultura

Matematika u struci

Strani jezik II.

Stručni predmeti

 

 

 

 

 

 

Tehnologija zanimanja 2/3/2

Osnove higijene

½

15

 

 

 

 

Kemija

½

15

 

 

 

 

Poznavanje robe i prehrana

1

40

2

70

2

64

Biologija i ekologija

 

1

35

 

 

Praktični dio (35 tjedana u školi, 40 tjedana u ugostiteljskom objektu)

Nastavni predmet

Broj sati

1.razred

2.razred

3.razred

godišnje

godišnje

godišnje

 Praktična nastava u školi*

– Kuharstvo s vježbama

– Bonton

– Ugostiteljsko posluživanje

– Osnove računalstva s vježbama

 

220

35

35

70

 

240

 

30

 

160

Ukupno

360

270

160

Praktična nastava u ugostiteljskom objektu**

Nastavna godina (35 tj.)

Ljetna praktična nastava

 

 

350

190

 

 

430

200

 

640

Ukupno

540

630

640

Sveukupno

900

900

800

* Kombinira se teorijska i praktična nastava. U okviru kuharstva s vježbama realiziraju se i sadržaji zaštite na radu (do 15 sati). Učenici prvog razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika ili trgovačkog društva ) trebaju obaviti najmanje 70 sati praktične nastave u školskoj radionici kako bi svladali osnove struke i položili ispit iz zaštite na radu.
* Praktična nastava u ugostiteljskim objektima organizira se u obrtničkoj radionici na temelju ugovora o naukovanju i ugostiteljskoturističkim poduzećima na temelju ugovora u praktičnoj nastavi koje sklapa škola i poduzeće. Nastava se može organizirati i u školskim radionicama škola, ako su za to osigurani potrebni uvjeti i ako se ne mogu sklopiti ugovori o naukovanju u praktičnoj nastavi, jer za to ne postoji osigurana radna mjesta u obrtničkim radionicama i poduzećima.

Turistički tehničar destinacije 

 

Strukovni kurikulum turistički tehničar destinacije je program koncipiran na modularnom pristupu, kroz koji učenici stječu vještine i kompetencije u turizmu obavljajući zadatke kroz različite module.

  • Turistički tehničar destinacije:
    • prikuplja i obrađuje informacije od interesa za turiste u destinaciji, informira turiste temeljem njihovih upita te prezentira turistima informacije o destinaciji i njenim mogućnostima za zadovoljavanje potreba turista (kulturne potrebe, potrebe za razonodom i rekreacijom, svakodnevne životne potrebe i sl.). Komunicira s turistima, predstavnicima objekata za smještaj u destinaciji, vanjskim dionicima lokalne zajednice i šire.
    • pruža turističke usluge i radi na razvoju te promicanju turističke ponude. Sudjeluje u prezentaciji i očuvanju kulturne baštine, kreira turističke aranžmane i proizvode u cilju unapređenja turističke ponude. Prati tržišne trendove u turizmu te predlaže i osmišljava razvoj destinacijskog identiteta. Profesionalno komunicira na materinjem i stranim jezicima, koristi marketinška znanja i financijsku pismenost kako bi kreirao turističke aranžmane i unaprijedio turističku ponudu, integrirajući održivost i ekološku svijest u svoje djelovanje. Koristi poduzetničke vještine, osigurava primjenu standarda kvalitete, te koristi SMART tehnologije za optimizaciju turističkih usluga.

Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije turistički tehničar /turstička tehničarka destinacije

Tehničar za ugostiteljstvo

Strukovni kurikulum tehničar za ugostiteljstvo je program koncipiran na modularnom pristupu, kroz koji učenici stječu vještine i kompetencije u turizmu i ugostiteljstvu obavljajući zadatke kroz različite module.
Ovaj novi pristup u strukovnom obrazovanju omogućuje učenicima da se usavršavaju u područjima specifičnim za područje ugostiteljstva i turizma poput hotelskog poslovanja (od kuhanja, posluživanja, hotelskog domaćinstva do recepcijskog poslovanja), poduzetništva u ugostiteljstvu i turizmu, turističkog posredovanja (rad turističke agencije i putovanja), prodajnih vještina, organizacije rada u ugostiteljstvu, kulinarskih vještina, trendova u gastronomiji i slastičarstvu, e-poslovanja, stranih jezika u struci i mnogih drugih.
Za obavljanje poslova u zanimanju tehničara za ugostiteljstvo poželjna je spretnost, urednost, ljubaznost, razvijene komunikacijske vještine i sposobnost poslovnog pregovaranja.
Za upis u strukovni kurikulum tehničar za ugostiteljstvo, potrebno je imati završenu osnovnu školu i liječničku svjedodžbu medicine rada o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za obavljanje zanimanja. Završetak srednjoškolskog programa obrazovanja završava izradom i obranom završnog rada. Učenici mogu polagati i ispite državne mature koji im omogućuju nastavak školovanja na visokoškolskoj razini.

  • Tehničar za ugostiteljstvo radi u ugostiteljskim objektima na poslovima organizacije rada restorana, kuhinje i smještajnih kapaciteta. Organizira i nadzire rad zaposlenih te kontrolira kvalitetu radnji i postupaka sukladno normama i ugostiteljskim standardima. 
  • Tehničar za ugostiteljstvo, samostalno ili timski, analizira zahtjeve klijenata, planira i organizira događaje i manifestacije, izrađuje kalkulacije, cijene aranžmana, jelovnike i menije domaće i međunarodne kuhinje, vinske karte i karte pića. Planira prostor, opremu, ljudske i druge resurse nužne za realizaciju i vodi odgovarajuće evidencije.
  • Tehničar za ugostiteljstvo dočekuje i ispraća gosta, organizira rad zaposlenih pri prijemu, smještaju i usluživanju te prati odnos osoblja prema gostu. Savjetuje gosta o vrsti usluge i/ili ponude, promovira ponudu i vrste usluga ugostiteljskoga objekta u seoskom, nautičkom i drugim oblicima turizma. Osim toga, ugostiteljski tehničar pazi na higijenu i izgled ugostiteljskoga objekta, posebno prostora za posluživanje hrane i pića te se brine o otklanjanju uočenih nedostataka. Ostvaruje i održava kontakte s dobavljačima i klijentima. Prati utrošak namirnica, stanje zaliha i sudjeluje u procesu nabavke namirnica, opreme, materijala i ostalih potrepština za rad restorana, kuhinje i smještajnih kapaciteta. 

Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije tehničar /tehničarka za ugostiteljstvo

Pomoćni kuhar

Pomoćni kuhar dio je tima osoblja ugostiteljske kuhinje. Prema uputama kuhara obavlja jednostavne radne operacije pripreme radnog mjesta, sredstava za rad i strojeva, pomaže u primanju i skladištenju namirnica, mehaničkoj obradi namirnica, pri prigotovljavanju namirnica te poslovima čišćenja i pranja nakon obavljenog posla. Kao i svaki član kuhinjskog osoblja, tijekom obavljanja poslova poštuje higijenske standarde, pazi na čistoću prostora i sredstava s kojima radi te prilagođava stečena znanja trenutnim novitetima u struci.

Posebni kurikul za stjecanje kvalifikacije pomoćni kuhar/pomoćna kuharica

NASTAVNI PLAN POSEBNOG KURIKULA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE
POMOĆNI KUHAR / POMOĆNA KUHARICA

PREDMETNI KURIKUL/MODUL

RAZRED, TJEDNI BROJ SATI, BODOVI

1.

CSVET

2.

CSVET

3.

CSVET

 

sati/tj.

godišnje

sati/tj.

godišnje

sati/tj.

godišnje

OBVEZNI

Hrvatski jezik

3

4

3

4

3

3

Politika i gospodarstvo

 

 

 

 

1

1

Tjelesna i zdravstvena kultura

2

2

2

2

2

2

Matematika

3

4

2

2

2

2

Informatika

1

1

1

1

1

1

Strani jezik

1

1

1

1

1

1

Čovjek i okolina

1

1

1

1

 

 

UKUPNO I

11

13

10

11

10

10

IZBORNI

Vjeronauk/Etika

1

1

1

1

1

1

Domaćinstvo/Tehnička kultura

1

1

1

1

1

1

DRUGI OBLICI NASTAVE

Sat razrednog odjela

1

1

1

1

1

1

UKUPNO II

3

3

3

3

3

3

STRUKOVNI

TEHNOLOGIJA ZANIMANJA

Zaštita na radu u ugostiteljstvu

1

2

Živežne namirnice u kuharstvu

3

4

Skladišta kuhinje

3

4

Sustav kvalitete u kuhinji

1

2

Ekologija kuhinje

3

5

STRUČNA PRAKSA

Higijena u ugostiteljstvu

7

10

Ugostiteljska kuhinja

7

10

Priprema živežnih namirnica

8

11

Tehnološki postupci obrade namirnica

6

9

Gotovljenje jela

9

12

Komunikacija u radnom okruženju pomoćnog kuhara

6

8

Izdavanje gotovih jela

5

6

UKUPNO III

18

26

18

26

23

31

UKUPNO I+II+III

32

42

31

40

36

44

DRUGI OBLICI RADA

Program produženoga stručnog postupka1

(tjedno/godišnje)

18 (630)

18 (630)

18 (576)

1 Program produženoga stručnog postupka (PSP) posebnost je programa za učenike s teškoćama u razvoju te kao takav nije opterećenje nego način i prilika za poticanje razvoja cjelokupnoga učenikova potencijala. Nije obvezan za učenike. Najveći je broj sati tjedno 18, no, ovisno o potrebi, učenik može biti uključen u manji broj sati dnevno/tjedno/godišnje.

Skip to content